Kurs wspinaczki skalnej na drogach ubezpieczonych to 4 dni, podczas których zdobędziesz niezbędne umiejętności do samodzielnego wspinania w skałkach. Podczas kursu uczymy się jak bezpiecznie asekurować, zjeżdżać i wspinać się na drogach wielowyciągowych. Kurs przeznaczony jest dla osób początkujących – nie trzeba mieć doświadczenia na sztucznych ściankach. Poza wspinaniem będzie czas na wykłady, gdzie mówimy o sprzęcie wspinaczkowym, skalach trudności i rejonach wspinaczkowych. Nie trzeba być super wysportowanym – poziom dróg zawsze dopasowujemy do uczestników. Ale z drugiej strony… jeśli chcesz zrobić na kursie skałkowym jakąś trudną drogę też znajdzie się na to czas.
CO ZAWIERA CENA
GDZIE SZKOLIMY
- Cena kursu 1200 zł (dla członków KSG DIRETA 1100 zł)
- Niezbędny sprzęt wspinaczkowy
- Opiekę instruktora
- Ubezpieczenie NNW
- Zaświadczenie o ukończeniu kursu
- Pakiet zdjęć z kursu
- Dostęp do grupy FB, gdzie umawiamy się na wspinanie, wymieniamy doświadczenia i porady
- Koszulka Szkoły Wspinania DIRETA
- Zniżki na zakup sprzętu w zaprzyjaźnionych sklepach
CZEGO NIE ZAWIERA CENA
- Kosztów dojazdu i noclegu – ale pomagamy w rezerwacjach, natomiast dojazd najczęściej jednym autem, zrzuta na paliwo 😉
- Wyżywienia
Nie ograniczamy się do jednego rejonu: miejsce szkolenie dostosowujemy do kursantów, pogody, terminu. Istnieje możliwość przeprowadzenia kursu w innych skałkach oraz zaproponowanie noclegu zgodnie z wymaganiami kursantów. Najczęściej szkolimy w trzech miejscach:
- Jura Północna, z bazą w Podlesicach.
- Jura Południowa, z bazą w Dolinie Będkowskiej
- Sokoliki, z bazą na Taborze pod Krzywą
CO MUSISZ ZE SOBĄ ZABRAĆ
- buty wspinaczkowe (nie wiesz jakie wybrać – napisz do nas, doradzimy)
- plecak około 30 – 40 litrów
- Zobacz naszą listę niezbędnych rzeczy przydatnych na kursie.
PROGRAM KURSU
BLOK I – TEORIA
- Rodzaje dyscyplin wspinaczkowych
- Historia wspinania – zarys (opcjonalnie)
- Rejony wspinaczkowe w Polsce i na świecie
- Zagrożenia terenu skalnego; zasady bezpieczeństwa
- Sprzęt (zastosowanie, parametry, atesty): uprzęże, liny i repsznury, ekspresy, taśmy, karabinki, przyrządy asekuracyjne, stałe punkty asekuracyjne (przeloty, stanowiska), buty, akcesoria: magnezja, woreczek, pozostałe wyposażenie, ubiór – porady
- Teoria asekuracji, współczynnik odpadnięcia
- Skale trudności używane w skałkach, style wspinaczkowe
- Zasady uprawiania wspinaczki w Polsce, system szkolenia
BLOK II – WSPINACZKA SKAŁKOWA
- Omówienie szpeju niezbędnego na krótkich drogach ubezpieczonych
- Zapięcie uprzęży, przywiązanie do liny
- Wspinaczka na wędkę: obowiązki asekurującego i wspinacza, wykorzystanie gotowego stanowiska, założenie własnego; obsługa kubka (dowolny rodzaj) oraz półwyblinki z karabinkiem HMS; opcjonalnie automatów/półautomatów (grigri, click up, atc pilot itp.); postawa asekurującego
- Wspinaczka z dolną asekuracją: obowiązki asekurującego i wspinacza, technika wpinek, prowadzenie liny, podawanie liny do wpinki i wyłapywanie lotów, postawa asekurującego, wzajemna kontrola
- Zablokowanie liny w przyrządzie węzłem flagowym
- Przewiązywanie liny przez stanowisko/ring zjazdowy; zdejmowanie ekspresów podczas opuszczania
- Wycof z drogi – z ringu/spita
- Zjazd w wysokim przyrządzie
- Buldering – zasady bezpieczeństwa, podtrzymywanie (spotting) bulderującego
- Węzły: podwójna ósemka, kluczka, półwyblinka, flagowy. Zwijanie i przenoszenie liny
- Nauczanie techniki wspinania: wykorzystanie chwytów i stopni, ustawienia ciała -pozycja frontalna i boczna, wspinaczka statyczna i dynamiczna, zapoznanie z różnymi formacjami skalnymi i optymalnymi technikami ich pokonywania
BLOK III – WSPINACZKA WIELOWYCIĄGOWA
- Omówienie szpeju niezbędnego na drogach wielowyciągowych, ergonomiczne ułożenie go w uprzęży
- Wspinaczka drogą dwu – trzywyciągową, schemat wspinaczkowy
- Zagadnienia asekuracji, asekuracja na pośrednim stanowisku
- Zmiana na prowadzeniu
- Węzły: wyblinka, flagowy, węzły zaciskowe (francuski, bloker, prusik), podwójny zderzakowy, taśmowy równoległy
- Zjazdy na linie w wysokim przyrządzie
- Zjazd z pośrednim stanowiskiem
- Sytuacje awaryjne – zgubienie HMSa, kubka, brak taśm i ekspresów
- Dodatkowe wyposażenie na drogach wielowyciągowych – porady